تبلیغات
هفت رخ فرخ ایران - اصول دین زرتشتی، اولین دین یکتاپرستی ایرانیان
چهارشنبه 25 فروردین 1395

اصول دین زرتشتی، اولین دین یکتاپرستی ایرانیان

   نوشته شده توسط: سیاوش    نوع مطلب :تاریخ ایران پیش از اسلام ،

زرتشت پیامبر

در دین زرتشت خدای یگانه چه نام دارد؟

در دین زرتشت خدای یگانه به نام مزدا اهورا (سرور دانا) شناخته می شود. در گات ها (سروده های زرتشت) گاهی مزدا و اهورا هر یک به تنهایی نیز به کار می روند. در کتیبه هخامنشی به نام اورمزد یا هرمزد هم برمی خوریم.

پیش از ظهور زرتشت ایرانیان و هندی ها گروهی از خدایان آریایی را می پرستیدند. این خدایان قوای طبیعت بودند. اما زرتشت تمام این خدایان را رد کرد. از نظر زرتشت "تمام عظمت و جبروت مختص اهورامزدا است و او آفریننده یکتا و خدای توانا است".

آیا از نظر زرتشت اهریمن در مقابل اهورامزدا است؟

برخلاف تصور برخی، از نظر زرتشت اهریمن در مقابل اهورامزدا قرار ندارد. آنها از دین زرتشت چنین تصور می کنند که اهورامزدا خالق خوبی و اهریمن خالق شر است. در حالی که براساس نظرات زرتشت، اهورامزدا یگانه آفریدگار جهان مادی و سرچشمه همه نیکی ها و خوبی ها است و در مقابل او آفریدگار شر وجود ندارد و"انگره مینو" که همان خرد خبیث است (نام او به تدریج به اهریمن تبدیل شده) و زشتی های جهان به خاطر اوست در مقابل اهورامزدا نیست. بلکه انگره مینو در مقابل "سپنتامینو" است که "خرد مقدس" است.

اهورامزدا، انگره مینو (اهریمن) و سپنتامینو، هرکدام چه اثری بر جهان دارند؟

از نظر زرتشت جهان مادی آمیزه ای از بدی در مقابل خوبی، سیاهی در مقابل سفیدی و تاریکی در مقابل روشنی است. ذات مقدس اهورامزدا عاری از این است که انسان را در طول زندگی دچار گرفتاری و زجر و ناخوشی و آزار کند و از او جز سود و نیکی چیزی سر نمی زند. هرچه زشتی در جهان است به خرد خبیث منسوب است. سپنتامینو که خرد مقدس یا قوای نیکی است از آن اهورامزدا است و در مقابل آن انگره مینو یا خرد خبیث و قوای زشتی قرار دارد. جهان هم در واقع محل زد و خورد میان قوای خوبی و بدی است.

در چنین جهانی وظیفه انسان چیست؟

از نظر زرتشت جهان عبارت است از نبرد جاودانی خوبی و بدی. آرزوی هر کسی هم باید این باشد که دیو بدی مغلوب شود و راستی و خوبی پیروز شود. وظیفه انسان در این دنیا این است که بکوشد از بهشت و بخشایش اهورامزدا بی بهره نماند و بکوشد که به لشکر دروغ شکست وارد شود.

زرتشت در قطعه هشتم یسنا 30 می گوید:"کشور جاودانی (بهشت) از آن کسی خواهد بود که در زندگانی خویش با دروغ بجنگد و آن را در بند نموده به دست راستی بسپرد".

اساس دین زرتشت چیست؟

"هومت و هوخت و هوورشت" یعنی پندار نیک، گفتار نیک و کردار نیک از خصوصیات دین زرتشت است.

نظر زرتشت درباره زندگی دنیوی چیست؟

زرتشت به زندگی دنیوی بی اعتنا نیست. در قطعه 11 یسنا 34 می گوید:"آری ای مزدا از پاداش گرانبهای تو در همین جهان کسی بهره مند شود که در کار و کوشش است و چهارپایان و ستوران را می پروراند". زرتشت عقیده دارد که نباید تسلیم عفریت خشکی شد. باید فرشته زمین را یاری کرد. کوشش دایمی برزیگران (کشاورزان) سبب پیروزی فرشته زمین می شود. زرتشت به آبادکردن زمین و کشت و زرع اهمیت زیادی می دهد و از بیابان نوردی و چادرنشینی روگردان است. او می خواهد که مردم به زراعت بپردازند و گاو و گوسفند بپرورانند. چراکه تمدن با زندگی ایلی و صحراگردی نمی سازد.

براساس تعالیم زرتشت پاداش ایزدی چه در این جهان و چه در سرای مینوی تنها در مقابل تسبیح و ستایش و نماز داده نمی شود. بلکه باید کار هم کرد. کاری که برای خود و دیگران آبادی به همراه بیاورد. همچنین نمازگزاردن و در زندگانی کار و کوشش کردن هم کافی نیست. بلکه اندیشه هم باید پاک باشد و هیچ وقت خیال زشت از مغز آدم نگذرد. در واقع اندیشه نیک سرچشمه همه خوبی های دنیا است.

نظر زرتشت درباره قیامت، صراط و بهشت و دوزخ و برزخ چیست؟

براساس آیین زرتشت خود زرتشت موظف است تا زمان رستاخیز پندار و گفتار و کردار مردم را در گنجینه اعمال نگهداری کند. در روز حساب هم آن چه بدی و خوبی در طول زندگانی انسان از او سر زده سنجیده می شود. اگر در ترازوی اعمال کفه خوبی سنگین تر شد، این به معنی پیروزی راستی و شکست دروغ است. خود زرتشت نیز داور محکمه اهورامزدا است.

پس از آن هنگام گذشتن از "پل چنوات" است که این پل روی رودی از فلز گداخته برافراشته شده. نیکوکاران  خوش و  خرم از روی این پل می گذرند و به کشور جاودانی و بارگاه اهورامزدا وارد می شوند و به پاداش وعده داده شده می رسند و آن چه که در جهان خاکی آرزوی داشتن آن را داشتند به آنها بخشیده می شود. اما اگر در روز اماره (حساب) بدی شخص بیشتر باشد، انسان گناهکار هنگام عبور از پل چنوات در رود عمیق فلز گداخته سرنگون می شود و به کوخ دیو و کلبه دروغ می رود. اگر بدی و خوبی فرد یکسال شود نه از بخشایش بهره مند می شود و نه از شکنجه جهنم در آزار می شود. بلکه جای او سرایی است به نام برزخ است که در پهلوی به آن "همستکان" نام داده اند که به معنی "جاودان آرام" و "همواره یکسان" است. این جا جای کسانی است که در طول زندگانی خویش در تردید زندگی می کردند.

لازم به تذکر است در آیین زرتشت خوردن مسکرات و قربانی کردن نیز حرام است.

براساس مقدمه ابراهیم پورداود برای کتاب گات ها- انتشارات اساطیر


foot issues
شنبه 18 شهریور 1396 ساعت 16 و 08 دقیقه و 00 ثانیه
Your way of explaining everything in this paragraph is actually pleasant, every one be able to easily know it, Thanks a lot.
foot pain end of day
چهارشنبه 7 تیر 1396 ساعت 17 و 07 دقیقه و 12 ثانیه
We are a group of volunteers and starting a new scheme in our community.
Your web site offered us with helpful information to work on. You
have performed an impressive job and our whole group will probably be grateful to you.
at home std test
دوشنبه 5 تیر 1396 ساعت 06 و 06 دقیقه و 54 ثانیه
قلب از خود نوشتن در حالی
که ظاهر شدن دلنشین اصل آیا
واقعا نشستن درست با من پس از برخی از زمان.
جایی درون جملات شما قادر به من مؤمن متاسفانه فقط برای کوتاه در حالی
که. من با این حال مشکل خود
را با فراز در مفروضات و یک ممکن است را خوب به
کمک پر همه کسانی شکاف. اگر شما که
می توانید انجام من می مطمئنا تا پایان در گم.
foot pain bottom
جمعه 2 تیر 1396 ساعت 09 و 02 دقیقه و 24 ثانیه
Hi my loved one! I wish to say that this post is amazing, nice written and include approximately
all significant infos. I would like to look more posts
like this.
ameblo.jp
سه شنبه 2 خرداد 1396 ساعت 22 و 24 دقیقه و 44 ثانیه
Thanks in favor of sharing such a pleasant idea, piece of writing is pleasant,
thats why i have read it entirely
Lauri
دوشنبه 25 اردیبهشت 1396 ساعت 08 و 08 دقیقه و 06 ثانیه
Thank you for sharing your info. I truly appreciate your
efforts and I will be waiting for your next post thanks once again.
BHW
چهارشنبه 23 فروردین 1396 ساعت 07 و 28 دقیقه و 50 ثانیه
Unquestionably believe that which you said. Your favorite justification seemed to be on the net the simplest thing
to be aware of. I say to you, I certainly get irked while people think about
worries that they plainly don't know about. You managed to hit the nail upon the top and defined out the whole
thing without having side-effects , people could take a signal.
Will probably be back to get more. Thanks
manicure
پنجشنبه 17 فروردین 1396 ساعت 07 و 14 دقیقه و 02 ثانیه
Wow, incredible blog format! How long have you been blogging for?
you make blogging glance easy. The entire look of your website is magnificent, let
alone the content!
manicure
یکشنبه 13 فروردین 1396 ساعت 06 و 56 دقیقه و 12 ثانیه
Hi there! This post could not be written any better! Reading this post reminds me of my
good old room mate! He always kept chatting about this.

I will forward this article to him. Fairly certain he will have a good read.
Thank you for sharing!
فاطمه
پنجشنبه 23 دی 1395 ساعت 17 و 20 دقیقه و 29 ثانیه
درود
در مورد خوردن مسکرات شک دارم
چون زرتشتیان به آیینی می شناسم که خلاف این امر اعتقاد دارند و در آیینشان از شراب استفاده می کنند
البته مستی را گناه می شمارند
پاسخ سیاوش : استفاده از هر گونه خوراك ، نوشیدنی یا موادی كه موجب آسیب رساندن به جسم ـ جان وخردمندی انسان شود از دیدگاه اشوزرتشت ناشاییست می باشد در بینش اشوزرتشت تشخیص اثرات هر كدام از اینها بر وجود انسان ، بستگی به خرد همگانی و دانش زمان دارد
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر